Allmänna villkor



1. Allmänt


Vi som tillhandahåller sajten www.jotex.se är Jotex Sweden AB, org. nr 556249-7106, 501 10 Borås, Sverige (”Jotex”). Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Jotex.

För att kunna registrera ett användarkonto hos oss, ansöka om kredit eller för att kunna köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande, vi hänvisar till Föräldrabalken. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, tecknande av försäkring genom oss, ansökan om kredit, registrering av användarkonto hos oss, användande av några av våra tjänster på vår sajt och/eller användande av någon av våra mobiltelefonapplikationer godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.

Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor om skäl för detta föreligger, utan att meddela dig på förhand. Den version av villkoren som du godkänner vid din beställning gäller för ditt köp.



1.1 Företagsinformation


Telefon kundservice:
033-22 50 22


E-postadress kundservice:
customerservice@jotex.se


Öppettider kundservice:
Måndag till fredag: 7:30 - 19:00.


Chatt:
Du hittar vår chatt genom att klicka på "chatt-ikonen" i högra hörnet på vår hemsida. Om ikonen inte visas är chatten inte tillgänglig för tillfället.


Kontaktformulär samt våra vanligaste frågor och svar finner du i vår FAQ


Adress kundservice och för returer:
Jotex AB, 504 83 Borås, Sverige


Besöksadress kontor:
Ödegärdsgatan 6, 504 64 Borås, Sverige


Organisationsnummer:
556249-7106



1.2 Trygg E-handel


För att du ska kunna känna dig trygg när du handlar hos oss är Jotex certifierade av Trygg E-handel. Certifieringen görs av branschorganisationen Svensk Handel och garanterar att vi uppfyller Trygg E-handels krav på bland annat hantering av personuppgifter, säkra betallösningar, ångerrätt och reklamationsrätt.
Du kan läsa mer om Trygg E-handel på deras hemsida som du hittar här.



2. Priser och avgifter


Våra priser och avgifter kan ändras av omständigheter som vi inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. I alla priser ingår moms om 25 %. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp.



2.1 Fraktavgifter

För alla beställningar tillkommer en fraktavgift, som baseras på varorna i din beställning. Ordinarie fraktavgift motsvarar det billigaste leveranssättet som är tillgängligt för dig i kassan. Vi erbjuder även ytterligare leveranssätt samt inbärning mot tilläggsavgift, dessa debiteras utöver ordinarie fraktavgift. Den totala kostnaden, leveranssätt och leveranstid för din beställning ser du när du har angett din leveransadress i kassan. Din beställning kan delas upp i flera paket och flera leveranser.



Postpaket - upp till längd 140 cm


Till din postlåda eller dörr (PostNord):  49,90 SEK


Paketbox:  49,90 SEK


Ombud:  49,90 SEK





Postpaket - upp till längd 140 cm - tilläggsavgift


Till din postlåda eller dörr (CityMail):  + 19 SEK


Instabox:  + 45 SEK


Express:  + 69 SEK


Hemleverans:  + 99 SEK


Hemleverans Express:  + 149 SEK





Postpaket - längre än 140 cm


Hemleverans:  199 SEK





Varor med större vikt eller volym


Hemleverans till tomtgräns/ytterport:  399 SEK





Varor med större vikt eller volym - tilläggsavgift


Inbärningshjälp till valfri plats i hemmet:  + 399 SEK




2.2 Returfrakt och övriga avgifter



Returfrakt postpaket:  49,90 SEK


Returfrakt för varor med större vikt eller volym:  399,90 SEK


Avgift för outlöst paket/ej mottagen leverans:  199 SEK




3. Leveranssätt


För alla beställningar tillkommer en fraktavgift, som baseras på varorna i din beställning. Ordinarie fraktavgift motsvarar det billigaste leveranssättet som är tillgängligt för dig i kassan. Vi erbjuder även ytterligare leveranssätt samt inbärning mot tilläggsavgift, dessa debiteras utöver ordinarie fraktavgift. Den totala kostnaden, leveranssätt och leveranstid för din beställning ser du när du har angett din leveransadress i kassan. Din beställning kan delas upp i flera paket och flera leveranser.

Välj leveranssätt och säkerställ att dina kontaktuppgifter och adress är korrekta innan du slutför ditt köp, då dessa inte går att korrigera när beställningen är lagd. Önskar du leverans till annan adress än din folkbokföringsadress kan detta endast ske mot kortbetalning, du hittar mer information om hur du gör detta i vår FAQ. Vid leveransförsening av väsentlig betydelse kan köpet hävas. Vi har följande leveranssätt:



Till din postlåda eller dörr (PostNord) - mindre postpaket

Kostar 49,90 SEK och levereras av PostNord till din postlåda som varubrev. Om paketet inte får plats i din postlåda levereras det i en påse utanpå din postlåda eller vid din dörr. Du aviseras via PostNord App och via sms/email.



Paketbox - postpaket

Kostar 49,90 SEK, levereras av PostNord och erbjuds för paket som får plats i en paketbox. Du öppnar ditt fack med säker identifiering via PostNord-appen och Mobilt BankID. Avisering sker via PostNord-appen och sms/email.



Ombud- postpaket

Kostar 49,90 SEK och erbjuds för paket med en längd på maximalt 140 cm. Levereras av PostNord till valt ombud och du aviseras via PostNord App och via sms/email.



Till din postlåda eller dörr (Citymail) - mindre postpaket

För 19 SEK i tilläggsavgift* får du ditt paket levererat till din postlåda eller dörr av CityMail. Erbjuds för mindre paket som väger max 1,5 kg. Leverans sker på vardagar och erbjuds i och runt Stockholm, Malmö, Göteborg samt större delen av Gotland. Paketet läggs i brevlådan om möjligt, annars lämnas det utanför din dörr. Om leverans ej kan ske lämnas paketet till iBoxen eller DHL-ombud. Du får ett sms eller mail när paketet har levererats. Har det lämnats utanför din dörr får du en bild på paketet i aviseringen som bekräftar avlämnandet.



Instabox - postpaket

För 45 SEK i tilläggsavgift* får du leverans till valfri Instabox. Erbjuds för paket som får plats i en paketbox. När paketet har levererats till ett skåp får du en kod från Instabox via sms.



Express - postpaket

För 69 SEK i tilläggsavgift* får du extra snabb leverans till ditt PostNord-ombud. Om du gör din beställning före kl. 13.00 levereras ditt paket nästkommande vardag. I stora delar av Stockholm, Göteborg och Malmö sker även lördagsutdelning. För norra Norrland och Gotland tar det ytterligare en vardag innan du får ditt paket. För beställningar som görs övriga tider får du ditt paket inom 48 timmar, förutom för norra Norrland och Gotland där du får du ditt paket inom 72 timmar. Du aviseras via PostNord-appen och via sms/email.



Hemleverans - postpaket

För 99 SEK i tilläggsavgift* får du leverans direkt hem till din dörr. Du får ett sms av PostNord för att välja datum och tidsfönster. Paketet kan levereras även om du inte är hemma, valet görs i samband med val av leveranstid. Om du begärt att paketet lämnas vid din ytterdörr utan påskrift ansvarar du för paketet och dess innehåll från och med att chauffören lämnat leveransen.



Hemleverans Express - postpaket

För 149 SEK i tilläggsavgift* får du extra snabb leverans direkt hem till din dörr. Du får ett sms av PostNord med en föreslagen tid för leverans. Om tiden inte passar dig kan du under ett begränsat tidsintervall ändra denna hos PostNord. Paketet kan levereras även om du inte är hemma, valet görs i samband med val av leveranstid. Om paketet lämnas vid din ytterdörr utan påskrift ansvarar du för paketet från och med att chauffören lämnat leveransen.



Hemleverans - postpaket som är längre än 140 cm

För lättare varor som är längre än 140 cm (tex. vissa mattor) erbjuds endast hemleverans till en kostnad av 199 SEK. Du får ett sms av PostNord för att välja datum och tidsfönster för leveransen.



Hemleverans - Varor med större vikt eller volym (PostNord)

Större eller tyngre varor levereras hem till dig mot en fraktavgift på 399 SEK. Leverans kräver att du bor utmed körbar väg och sker till tomtgräns om du bor i villa, eller till fastighetens ytterport om du bor i lägenhet. Du aviseras via sms från PostNord och kan välja dag och tidsintervall för leveransen. För de flesta varor krävs det att du är hemma för att ta emot leveransen, men vissa varor kan levereras utan kvittens. Det innebär att varan lämnas av vid tomtgräns/ytterport även om du inte är hemma. Önskar du inte leverans utan kvittens, måste du göra ett val för detta när du får din avisering. Om du godkänner leverans utan kvittens ansvarar du för varan/leveransen från och med att chauffören lämnat av denna. Du får en avisering när leveransen är avlämnad.



Hemleverans - Varor med större vikt eller volym (DHL)

Större eller tyngre varor levereras hem till dig på dagtid mot en fraktavgift på 399 SEK. Leverans kräver att du bor utmed körbar väg och sker till tomtgräns om du bor i villa, eller till fastighetens ytterport om du bor i lägenhet. Du aviseras via sms från DHL och kan välja dag och tidsintervall för leveransen. Du kan i aviseringen välja digital kvittens via BankID/Freja ID, leverans utan kvittens, eller att hämta på valfri DHL-terminal. Om du begär leverans utan kvittens ansvarar du för eventuell förlust genom stöld eller skador pga. yttre faktorer som ex. skadegörelse eller väder efter att DHL levererat sändningen till din adress. Leverans utan kvittens utförs endast utanför enfamiljshus, villor och liknande, inte utanför eller inne i flerbostadshus. Uppdatering av leveransstatus som är tillgänglig på DHLs olika spårningssidor räknas som bekräftelse på att leverans har skett.



Hemleverans - Varor med större vikt eller volym (Bring)

Större eller tyngre varor levereras hem till dig mot en fraktavgift på 399 SEK. Önskar du leverans med inbärning kostar detta totalt 798 SEK (399 SEK + 399 SEK i tilläggsavgift). Leverans erbjuds dagtid 8-17, samt på flertalet orter även 17-21. Leverans kräver att du bor utmed körbar väg och sker till tomtgräns om du bor i villa, eller till fastighetens ytterport om du bor i lägenhet. Du aviseras via sms från Bring och kan välja dag och tidsintervall för leveransen. Det krävs att du är hemma för att ta emot leveransen.




*Utöver ordinarie fraktavgift



4. Betalsätt


Vi använder Elpy som betallösning när du handlar hos oss. Elpy är ett varumärke som tillhör koncernen Ellos Group. Elpy är ett samarbete mellan Resursbank och Ellos Group med syfte att möjliggöra enkla betalningar för koncernens samtliga bolag i en och samma tjänst. Du väljer själv hur du vill betala din order och hanterar enkelt dina betalningar på elpy.com. I samband med ansökan om betalning genom faktura eller konto hos oss, görs en kreditprövning för att värdera din betalningsförmåga. En bekräftelse skickas därefter från det kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. Vid order överstigande din tidigare beviljade köpgräns kan en högre sådan beviljas, vilket genererar en omfrågekopia. Vi erbjuder dessa betalsätt:



Kort


När du väljer betalsätt Kort betalar du med ditt betalkort direkt i kassan. Vi använder oss av 3D Secure och krypterar alltid ditt kortnummer vilket gör ditt köp säkert. Vi accepterar Visa och Mastercard. Debitering sker direkt vid köptillfället.



Faktura


Med betalsätt Faktura kan du själv välja om du önskar betala i slutet av nästa månad eller månaden efter det (1 månad efter den månad då köpet genomförts). För faktura med betalning i slutet av nästkommande kalendermånad, motsvarande ca 30-60 dagars kredittid, debiteras en administrationsavgift om 29 kr. På faktura med betalning i slutet av kalendermånaden som inträffar 2-4 månader efter den månad då köpet genomförts, motsvarande ca 60-120 dagars kredittid, debiteras en administrationsavgift om 59 kr. Om du har rapporterat en retur pausas din faktura utan kostnad. Fakturan skickas digitalt via mail och sms. För mer information om betalsätt Faktura vänligen se Villkor för faktura.



Månadsfaktura - Samla dina köp under en månad


Med betalsätt Månadsfaktura betalar du i slutet av månaden för en administrationsavgift på 29 SEK. Du får endast en faktura per månad oavsett om du gjort ett eller flera köp under fakturaperioden, som löper ungefär från mitten av en månad till mitten av nästa månad. Görs ditt köp precis i början av ny fakturaperiod, kan det därav dröja tills nästkommande månad innan du får fakturan. Om betalning inte sker i rätt tid, påförs en påminnelseavgift. Om du väljer att delbetala fakturabeloppet eller om betalning helt uteblir övergår resterande belopp automatiskt till betalsätt Delbetalningskonto, se nedan för beskrivning. Fakturan skickas digitalt via mail och sms. För mer information om betalsätt Månadsfaktura vänligen se Villkor för månadsfaktura.



Jotex Konto - Delbetalning


Har du ett Jotex Konto som du ansökt om innan den 4 september 2023 kan du fortsatt använda det när du handlar på Jotex och dela upp betalningen i upp till 36 månader. Effektiv årsränta är för närvarande 29,4 % och nominell årsränta uppgår till 26 %. För mer information om betalsätt Jotex Konto vänligen se Villkor för Jotex konto.



Elpy Delbetalningskonto - Dela upp betalningen av din order


Genom att välja betalsätt Elpy Delbetalningskonto kan du dela upp betalningen i upp till 36 månader. Du kan välja att betala ett valfritt belopp, och du betalar ditt köp i en takt som passar dig. Du kan samla alla dina Elpy-köp på samma konto. En administrationsavgift på 29 SEK per månad debiteras. Effektiv årsränta är för närvarande 29,91% och nominell årsränta uppgår till 20,28%. Fakturan skickas digitalt via mail och sms. För mer information om betalsätt Elpy Delbetalningskonto vänligen se Villkor för Elpy delbetalningskonto.



Dela upp räntefritt – Räntefritt delbetalningskonto


Väljer du att dela upp din betalning räntefritt kan du betala en mindre summa varje månad under 3,6,12 eller 18 månader, utan ränta. Betala lite i taget och njut av tryggheten av att veta att du har en bestämd månadskostnad under en bestämd tid. En månatlig administrationsavgift på 39 SEK per månad tillkommer samt en uppläggningsavgift på 99 SEK, 199 SEK, 299 SEK eller 399 SEK (beroende på antalet månader du valt) som ställs ut på din första faktura. Om fakturan inte betalas inom den tid som anges på fakturan övergår fakturabeloppet automatiskt till betalsätt Delbetalningskonto, se ovan för beskrivning. Fakturan skickas digitalt via mail och sms. Räntefritt delbetalningskonto erbjuds för beställningar över 2000 SEK. För mer information om betalsätt Dela upp räntefritt, vänligen se Villkor för dela upp räntefritt.



5. Avtal och avbryta beställning



5.1 Avtal


När du har lagt din beställning, skickar vi en orderbekräftelse på att vi har mottagit din order. I de flesta fall kommer den inom några minuter, men ibland kan det ta något längre tid. Har du beställt på en helgdag kan det i enstaka fall dröja till första vardagen därefter innan mailet skickas. Tänk på att mailet kan hamna i din skräppost, kontrollera därför denna om du saknar mailet. Orderbekräftelsen utgör en bekräftelse på att ett avtal har ingåtts mellan dig och oss. Om vi av någon anledning inte kan godkänna din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt.



5.2 Avbryta beställning


Efter att du har klickat på ”Slutför köp” i kassan går det inte längre att göra några ändringar i din beställning. I enstaka fall går det att helt avbryta en beställning innan vi skickar den till dig, men det beror på hur långt hanteringen av den har kommit i våra system. I de flesta fall går hanteringen mycket snabbt. Om du vill avbryta din beställning, ring oss direkt på 033-22 50 22 så kan vi svara på om det är möjligt. I annat fall har du möjlighet att utöva din ångerrätt och returrätt enligt punkt 6 nedan.



6. Retur och byte



6.1 Ångerrätt/returrätt


Enligt lag har du som konsument en lagstadgad ångerrätt om 14 dagar räknat från den dag du tar emot din vara. För din bekvämlighet erbjuder vi också en returrätt på hela 30 hela dagar från den dag du tar emot din vara. Ångerrätten och returrätten innebär att du har rätt att oavsett anledning ångra ditt köp och få pengarna tillbaka. Din ångerrätt/returrätt gäller allt på vår hemsida, förutom specialanpassade produkter (dvs varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars fått en personlig prägel, ex måttanpassade gardiner). Oavsett om du önskar utnyttja den lagstadgade ångerrätten eller vår 30-dagars returrätt så hanteras returen på samma sätt.

Du har rätt att öppna varans förpackning och prova/undersöka varan, men tänk på att hantera den försiktigt och endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa dess egenskaper och funktion. Om vår returpersonal vid returhantering bedömer att din hantering av varan har inneburit en värdeminskning av densamma kan ett avdrag för värdeminskning göras. Summan dras i så fall av från din återbetalning.

För att utöva din ångerrätt/returrätt behöver du inte kontakta kundservice, följ bara de instruktioner för retur som du hittar i din leverans och skicka tillbaka varan inom 30 dagar. Önskar du ändå meddela oss om att du vill utöva din ångerrätt/returrätt, är du välkommen att kontakta oss via "Kundservice" på vår hemsida eller via de kontaktuppgifter som finns angivna i punkt 1.1 av dessa allmänna villkor. Det finns även ett standardformulär för ångerrättens utövande som du kan använda dig av på www.konsumentverket.se, eller ladda ner här. Om du kontaktar oss via mail får du en bekräftelse på att ditt mail är mottaget inom kort tid. Användning av formuläret är helt frivilligt, det krävs alltså ej för att nyttja din ångerrätt/returrätt.

Observera att det inte räknas som att du utövar din ångerrätt/returrätt om du endast avstår från att hämta ut eller ta emot din leverans, utan att ge oss ett tydligt meddelande om att du utövar din ångerrätt. Du debiteras då en avgift för outlöst paket, se avsnitt 6.3. För att undvika denna avgift, rekommenderar vi dig att alltid hämta ut din vara och därefter returnera den om du har ångrat ditt köp.

Tänk på att du måste skicka tillbaka produkten till oss utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter den dag du tog emot din vara. Du kan läsa mer om hur du returnerar din vara till oss i avsnitt 6.4.

Returnerar du hela din beställning betalar vi tillbaka varuvärdet samt ordinarie fraktavgift, men inte tilläggsavgifter som tillkommit på grund av ditt val av ett dyrare leveransalternativ. Ordinarie fraktavgift motsvarar det billigaste leveransalternativet som är tillgängligt för dig i kassan. Väljer du att returnera endast en del av din beställning betalar vi inte tillbaka ordinarie fraktavgift eller eventuell tilläggsavgift eftersom avgifterna är oberoende av hur många varor du beställt.

Vi erbjuder ingen ångerrätt för sådana inbärningstjänster som vi har utfört och som du har betalt för. Detta innebär att du inte har rätt att få någon återbetalning om vi redan har utfört inbärningstjänsten. Om du väljer att köpa en inbärningstjänst till din beställning, är du medveten om och samtycker till att inbärningstjänsten kommer att utföras omgående i samband med leveransen av din beställning och att du då inte har någon ångerrätt för tjänsten.

Du betalar returfrakten. Vid retur av postpaket uppgår returfrakten till 49,90 SEK per paket. Vid retur av större/tyngre varor uppgår returfrakten till 399,90 SEK per paket. Observera att returfraktkostnaden för större/tyngre varor kan delas upp på två rader i ditt returunderlag på grund av systembegränsningar. Den totala returfraktkostnaden uppgår dock till 399,90 SEK. Läs mer om återbetalningar i avsnitt 6.5.



6.2 Bytesrätt


Om du har köpt en mindre vara kan du oftast registrera din retur via vår retursida online. På din retursedel finns i så fall en QR-kod som du scannar med din mobil för att direkt logga in på din retursida. Du kan också logga in via jotex.se/returns och där fylla i den returkod som du hittar på din följesedel. Om en vara finns tillgänglig i annan storlek och du har beställt mot faktura- eller delbetalning, kan du enkelt byta storlek direkt på retursidan. Välj returorsak för den aktuella varan, om någon annan storlek finns tillgänglig i lager får du frågan om du vill byta storlek och alternativen visas. Ersättningsvaran skickas automatiskt till dig utan fraktavgift och det skapas en ny faktura för ersättningsvaran. Återbetalning för varan som du returnerar dras av från din befintliga faktura så snart du har lämnat in din retur hos ditt ombud. Returfrakt debiteras för varan du skickar tillbaka. Saknar ditt paket returkod eller om du önskar göra ett annat byte (ex till annan färg) får du göra en ny beställning via vår hemsida. Läs mer om hur du returnerar i avsnitt 6.4.



6.3 Outlöst paket


Hämtar du inte ut ditt paket eller tar emot din leverans inom angiven tid, skickas den automatiskt tillbaka till oss. När ditt paket har returbehandlats får du återbetalt det du har betalt för varorna i paketet/leveransen förutom eventuella tilläggsavgifter. Du debiteras därefter en outlöstavgift på 199 SEK motsvarande ökade hanteringskostnader och avgifter från våra transportörer. Har du betalt med delbetalningskonto eller faktura debiteras avgiften på din faktura. Har du betalt med kort dras avgiften av på det belopp du får återbetalt till ditt kort.



6.4 Så här returnerar du


Följ de instruktioner för retur som du hittar i din leverans, de skiljer sig åt beroende på typ av vara/beställning. Om du har köpt en mindre vara kan du oftast registrera din retur via vår retursida online. På din retursedel finns i så fall en QR-kod som du scannar med din mobil för att direkt logga in på din retursida. Du kan också logga in via jotex.se/returns och där fylla i den returkod som du hittar på din följesedel. Returnera din oanvända vara med alla etiketter intakta i originalförpackning, om förpackningen är obrukbar går det bra att emballera med annat likvärdigt emballage. Var noga med att emballera väl så att varan är skyddad under transport.



Saknar du retursedel/returetikett kan du i de flesta fall själv skapa en ny. Logga in på "Mina beställningar" och välj "Skapa retur" under vald beställning. Om alternativet inte visas, kontakta oss via det kontaktformulär som du finner här eller under "Kundservice" på vår hemsida. Spara ditt returinlämningskvitto tills du fått besked av oss att din retur är färdigbehandlad, då det är ditt bevis på skickad retur. Normalt tar en retur- eller reklamationsbehandling ca 2 veckor från det datum du skickade tillbaka din vara, men kan i samband med helgdagar och högsäsong ta något längre tid.



Vid retur av postpaket uppgår returfrakten till 49,90 SEK per paket. Vid retur av större/tyngre varor uppgår returfrakten till 399,90 SEK per paket. Observera att returfraktkostnaden för större/tyngre varor kan delas upp på två rader i ditt returunderlag på grund av systembegränsningar. Den totala returfraktkostnaden uppgår dock till 399,90 SEK. Om din retur är en reklamation eller om du fått fel vara, debiteras ingen returfrakt.



6.5 Återbetalning


När du utövar din ångerrätt/returrätt sker återbetalning utan onödiga dröjsmål och senast inom 14 dagar från att vi mottagit eventuellt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt/returrätt. Vi kommer dock inte att göra återbetalningen innan vi har mottagit den returnerade varan eller då du har tillhandahållit bevis på att du har returnerat varan, beroende på vad som inträffar först.

Om en återbetalning ska ske p.g.a. en reklamation, sker återbetalningen utan onödigt dröjsmål. Dock kan det ibland ta något längre tid då det för framförallt elektronikprodukter kan komma att utföras felsökning/reparation före en återbetalning blir aktuell.

Återbetalning sker via samma betalsätt som användes när beställningen gjordes. Vid kortköp görs återbetalning till samma betalkort som pengarna drogs ifrån, observera dock att det tar några dagar extra innan du ser dessa på ditt konto p.g.a. bankens hanteringstid. Om du har ett tillgodo efter ett fakturaköp får du ett mail från Elpy med instruktioner för enkel utbetalning via elpy.com. Om du har ett tillgodo efter köp med delbetalning eller månadsfaktura kan du välja att låta ditt tillgodo ligga kvar, så dras det av nästa gång du handlar hos oss med delbetalning eller månadsfaktura. Observera att beloppet inte dras av i kassan när du gör din beställning, utan dras av från din nästkommande faktura. Återbetalning sker via Trustly. Behöver du ytterligare hjälp, kan du ringa Elpy/Resurs Banks kundservice på 08-40 83 61 00.



7. Reklamation


Om din vara skulle vara felaktig eller om det uppstått fel eller dröjsmål i leveransen kan du reklamera varan/köpet. Enligt Konsumentköplagen ansvarar vi för fel i vara i 3 år, räknat från det datum du tog emot varan, under förutsättning att felet är ursprungligt och inte beror på t.ex. felaktig användning av varan. Upptäcker du ett fel precis innan 3 år har gått har du ytterligare 2 månader på dig att reklamera. Tänk dock på att du måste reklamera inom skälig tid efter det att du upptäckt eller borde ha upptäckt ett fel. Reklamation som görs inom 2 månader anses alltid ha lämnats i rätt tid. Vi rekommenderar därför att du kontrollerar din vara inom rimlig tid efter att du tar emot den. Tänk på att inte förvärra ett fel genom att fortsätta använda varan efter att du har upptäckt felet. Vid godkänd reklamation gäller dina rättigheter enligt Konsumentköplagen.

Gäller det en transportskada, läs mer under avsnitt 7.1.



För att reklamationsprocessen ska gå så smidigt som möjligt får du gärna kontakta oss via det reklamationsformulär som du finner här eller under "Kundservice" på vår hemsida. Du hittar även våra kontaktuppgifter under avsnitt 1.1. Beskriv felet och bifoga bilder på skadan/eventuellt skadat emballage, gärna tagna ur olika vinklar. Kundservice återkommer därefter med förslag på åtgärd beroende på typ av fel. Om du godkänner ett eventuellt prisavdrag/kompensation som lösning, avsäger du dig framtida reklamations- och returrätt för det specifikt kompenserade felet. Om du önskar att direkt skicka tillbaka varan för bedömning utan att kontakta oss, följer du de instruktioner för retur som du hittar i din leverans och anger att varan är skadad.

Saknar du retursedel/returetikett kan du i de flesta fall själv skapa en ny. Logga in på "Mina beställningar" och välj "Skapa retur" under rätt beställning. Om alternativet inte visas, kontakta oss via det kontaktformulär som du finner här eller under "Kundservice" på vår hemsida. Spara ditt returinlämningskvitto tills din reklamation är färdigbehandlad av oss. Om du själv vill ombesörja returen till oss ber vid dig att skicka varan till vår returadress som du hittar under avsnitt 1.1. Du kan läsa mer om hur du returnerar din vara till oss i avsnitt 6.4.

När vi har mottagit den reklamerade varan tar vår returavdelning ställning till om reklamationen godkänns. För de flesta varutyper hävs köpet vid godkänd reklamation och återbetalning sker. För enstaka varutyper såsom t.ex. elektroniska produkter och måttbeställda gardiner, sker oftast reparation eller byte till ny vara före hävning av köpet, om det är möjligt. Om ditt köp hävs kan vi enligt lag i vissa fall ha rätt att göra ett nyttoavdrag, viket innebär att du kan bli skyldig att betala oss en ersättning för den nytta du har haft av produkten. Nyttoavdraget dras i så fall av från återbetalningssumman. Återbetalning sker utan onödiga dröjsmål och via samma betalsätt som du använde vid köpet. Läs mer om återbetalningar under avsnitt 6.5.

Vid godkänd reklamation står vi för frakt, eventuella tilläggsavgifter och returfrakt för varan du har reklamerat. Består din beställning av fler varor än den reklamerade betalar vi dock inte tillbaka frakt eller tilläggsavgifter eftersom avgifterna är oberoende av hur många varor du beställt. Vi står dock självklart för returfrakten. Vid nekad reklamation sänds varan åter till dig.



7.1 Transportskada


Vi ber dig att kontrollera emballaget vid leverans medan chauffören är kvar på plats. Om du upptäcker en skada ber vi dig att meddela detta till chauffören, som gör en notering på fraktsedeln. Noteringen är viktig för oss när det gäller vår skadeanmälan mot transportören, den påverkar dock inte din reklamationsrätt.

Ta bilder på det skadade emballaget (gärna från flera vinklar) innan du öppnar och undersöker resten av varan. Ta bilder på ytterligare skador. Anmäl därefter skadan till vår kundservice via det reklamationsformulär som du finner här eller under "Kundservice" på vår hemsida. Glöm inte att bifoga bilderna.

För att vi ska kunna göra en skadeanmälan till transportören måste ditt mail ha inkommit till oss inom 3 dagar från leveranstillfället, så vi ber dig att kontakta oss omgående i de fall där det är möjligt. Kontaktar du oss senare än inom 3 dagar eller om du upptäcker en transportskada först efter leverans, hanteras din reklamation enligt normala rutiner för reklamation.



8. Övrigt



8.1 Presentkort


Vi säljer självklart presentkort. Skriv "presentkort" i sökfältet på vår hemsida för att se vilka belopp som erbjuds. Ange mottagarens e-postadress, namn och en hälsning. Du betalar som vanligt i kassan och presentkortet skickas via mail till den angivna e-postadressen. Presentkort kan endast beställas mot kortbetalning. Presentkortet har en unik kod som anges i kassan när du vill använda detta. Handlar du inte för hela beloppet på en gång, är det bara att använda samma kod vid nästa köp. Giltighetstiden för presentkort är 36 månader.



8.2 Elektronikgaranti


Alla elektroniska apparater som vi säljer har minst ett års garanti, såvida inte en längre garantiperiod anges under produktinformationen på vår hemsida. Din faktura eller följesedel gäller som garantibevis och en eventuell reparation tar vanligtvis mellan 2-5 veckor. Tänk på att garantin inte gäller om produkten har hanterats på fel sätt. Upplevs produkten vara felaktig är det därför viktigt att bruksanvisningen noga har lästs igenom innan produkten sänds tillbaka till oss, för att säkerställa att den har installerats/hanterats korrekt. Du undviker på så sätt eventuella kostnader som annars kan komma att debiteras dig om den auktoriserade verkstaden inte bedömer att ärendet är ett garantiärende. Alla elektriska produkter som vi säljer ska ha en manual på svenska. Om en produkt inte har en manual på svenska ska detta framgå i varans produkttext.



8.3 Elretur


Alla uttjänta elprodukter ska tas om hand för att förbättra miljön. Vi är anslutna till El-Kretsen AB som återvinner och tar hand om våra elreturer på ett säkert sätt.



8.4 Bedrägeri


Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana som är riktade mot oss som företag. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt.



8.5 Support och tillgänglighet


Vår målsättning är att besvara frågor via mail inom 24 timmar från det att vi mottagit din fråga. Tidsangivelsen gäller endast under vår öppettid (vardagar 07:30-19:00) och för förfrågningar som avser redan utförda beställningar, reklamationer eller ångerrätt. I de fall vi inte besvarat ditt mail inom 48 timmar meddelar vi dig om fördröjningen.



8.6 Felaktiga priser och färgåtergivning


Vi strävar alltid efter att ha korrekt information på vår hemsida, men ibland kan det tyvärr bli fel. En varas pris eller övrig tillhörande information kan i enstaka fall vara felaktig(t). Om felet upptäcks innan leverans och det är ett uppenbart tryck-, skriv- eller prisfel som du insett eller borde ha insett, förbehåller vi oss rätten att häva ditt köp och återbetala dig för varan. Om detta sker kontaktar vi naturligtvis dig. Vi reserverar oss även för tryckfel och felaktigheter i vår marknadsföring och nyhetsbrev samt för eventuella fel i lagersaldo. Olika bildskärmar och skärminställningar kan påverka färgåtergivningen av varor på vår hemsida och vi kan därför inte garantera att nyanserna på varorna stämmer helt.



8.7 Tvister


Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer vid tvister. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: https://ec.europa.eu/odr. För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.



8.8 Force majeure


Jotex är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.



Dessa villkor uppdaterades: 2024-10-14