Mikael Selin är illustratören som blev reklamare och sen illustratör igen. Resan tog några år men var utan tvekan värd mödan. Idag är Mikael Selin en av Sveriges mest särpräglade illustratörer med flera framgångsrika samarbeten i portfolion.
”Jag vill SKAPA något som man vill ha framme och visa upp”
Mikael Selin visar runt i sin ateljé. Precis ovanför hans skrivbord löper två långa hyllor, fulla av lekfulla förpackningar. Alla har en gemensam nämnare – De har designats av honom själv.
– Allt måste inte ha sånt himla djup hela tiden. Det kan få lov att vara enkelt och roligt. Jag vill skapa något som man vill ha framme och visa upp.
Hur hamnade han här? Vi spolar tillbaka bandet till 2015. Mikael Selin hade precis sagt upp sig från reklambyrån där han jobbade för att ta klivet och starta eget. På dagarna spelade han TV-spel och väntade på att någon skulle höra av sig. Men mailkorgen ekade tom. Så han sålde TV-spelet och började jobba på att få in kunder. Efter en månad gav arbetet resultat och han fick in sitt första uppdrag som gjordes med ”extrem överskottsenergi.”
Resten är en framgångssaga som till stor del kretsat kring förpackningar för mat och dryck. Med det nya samarbetet med Jotex kan Mikael addera inredning till sitt CV.
– Jag bestämde mig snabbt för att designa produkterna som om de vore stora affischer. Jag oroade mig inte för saker som produktion och materialval. Charmen i ett sånt här samarbete är att kunna överlåta det till någon med den expertisen.
”Jag ville att kollektionen skulle kännas stökig, härlig och vara full av liv.”
Mikael Selin är ingen minimalist. Hans alster är en lekfull blandning av starka färger och mönster. Den nya kollektionen av textiler till kök, vardagsrum och sovrum är inget undantag med sin mix av klassiska element med mer nutida symboler. Alla produkter framtagna specifikt för den urbana Jotextrenden ”Home Sweet Home”.
– Mycket av inspirationen kom från omgivningarna kring mitt gamla hyreskomplex jag bodde i. Jag ville att kollektionen skulle kännas stökig, härlig och vara full av liv.
Med kollektionen har Mikael Selin skapat en mängd lekfulla vardagsobjekt som är gjorda för att användas. De passar lika bra i det neutrala hemmet som i det mer livfulla och måste inte nödvändigtvis användas för det de är framtagna för.
– Det är kul att skapa något som används och blir en del av vardagslivet. Jag vill hellre att man går på mattan med skor än att den hamnar i finrummet som aldrig används.
MIKAEL SELIN
Bor: Kållered, Göteborg
Arbetar med: Illustratör
Utbildning: Design för nya Medier, Hyper Island
Aktuell med: En kollektion framtaget speciellt för Jotex
Se mer av Mikaels kollektion i trenden Home Sweet Home