Vad gäller om jag vill reklamera en vara?

Enligt Konsumentköplagen har du som privatkonsument rätt att reklamera fel på en vara inom tre år från den dag du tog emot varan. Du måste reklamera inom skälig tid efter att du har upptäckt felet och inom två månader räknas alltid som skälig tid. Det betyder att du, om du upptäcker ett fel precis innan tre år har gått, har ytterligare två månader på dig att reklamera. Vi hoppas dock att du inte väntar med att kontakta oss, utan gör detta snarast möjligt för att få snabb hjälp.

För att ha rätt att reklamera ett fel måste det vara ursprungligt och inte bero på att du har använt varan på fel sätt. Du får inte ha gjort någon form av egen ändring av varan (ex. sytt om eller målat om den). Förvärra inte heller ett fel genom att fortsätta använda varan efter att du har upptäckt felet. Har du fått fel vara, räknas det självklart som en reklamation.

Levererades varan med en trasig del (ex. ett ben till en soffa) kan det i vissa fall vara möjligt för oss att skicka ut en ny del till dig istället för att du returnerar hela varan. Om du godkänner ett eventuellt prisavdrag/kompensation som lösning, avsäger du dig framtida reklamations- och returrätt för det specifikt kompenserade felet.

För de flesta typer av varor får du en återbetalning, så snart den felaktiga varan har kommit tillbaka till oss och vår returavdelning har godkänt reklamationen. För ett fåtal varutyper (ex. elektroniska produkter) reparerar vi varan eller skickar dig en ny. Kan vi inte laga varan/inte har varan kvar i lager, får du pengarna tillbaka. Du kan dock i enstaka fall få betala en rimlig ersättning för den tid du har kunnat använda varan, som då dras av från summan du får tillbaka.

Om reklamationen godkänns står vi för expeditionsavgift, eventuella tilläggsavgifter samt returfrakten tillbaka till oss för varan. Beställde du fler varor samtidigt som den reklamerade varan betalar vi dock inte tillbaka expeditionsavgift/eventuella tilläggsavgifter då avgifterna är oberoende av hur många varor du beställt. Vi står dock självklart för returfraktkostnad för den reklamerade varan. Om din reklamation nekas av vår returavdelning, skickas varan tillbaka till dig.

Läs mer här: Hur reklamerar jag en vara? och Vad gör jag om min vara är transportskadad?