I en tid då allt fler söker sig tillbaka till hemmets kärna blir matplatsen en naturlig samlingspunkt. Här möts familj och vänner, inte bara för att äta, utan också för att dela tankar, läsa och inspireras. Det är här Booktok-andan möter Jotex höstkollektion.
Booktok har gått från ett snabbt växande fenomen till ett globalt community på TikTok, där användare delar boktips, recenserar och diskuterar allt från klassiker till samtida romaner. Rekommendationerna har inte bara fått titlar att sälja slut, de har även inspirerat fler, framför allt unga vuxna, att återupptäcka glädjen i läsning.
I Jotex nya höstkampanj möts fenomenet Booktok och hemmets hjärta: matplatsen. Precis som Booktok bjuder in till samtal och upptäckter, vill Jotex inredning bli en del av de berättelser som utspelar sig hemma runt middagsbordet. Höstnyheterna omfattar allt från en vas med en unik silhuett till en retroinspirerad taklampa och smalrandiga kuddfodral. Kollektionen ramas in av mörkröda färger och mjuka detaljer som skapar en inbjudande scen för vardagens små och stora berättelser. Trenden är tydlig: matplatsen är inte längre enbart en plats för måltider, utan en naturlig samlingspunkt för samtal, gemenskap och inspiration.
"Vi ser en parallell mellan Booktok och våra egna värderingar på Jotex; att skapa miljöer där människor möts, inspireras och delar berättelser. Vår höstkollektion är designad för att förstärka känslan av gemenskap runt matplatsen, oavsett om det handlar om en enkel vardagsmiddag eller en kväll med bokklubben," säger Simon Schlüter, Creative Director på Jotex.
Jotex höstkampanj lanseras den 6 oktober och finns tillgänglig på jotex.se, där hela sortimentet av höstnyheter går att upptäcka.