JotexSE
Varukorg

Allmänna villkor

Allmänt

Vi som tillhandahåller sajten www.jotex.se är Jotex AB, org. nr 556249-7106, 504 83 Borås, Sverige (”Jotex”). Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Jotex.

För att kunna registrera ett användarkonto hos oss, ansöka om kredit eller för att kunna köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara 18 år. Är du under 18 år kan du handla när du har målsmans godkännande. Föräldrabalken. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, tecknande av försäkring genom oss, ansökan om kredit, registrering av användarkonto hos oss, användande av några av våra tjänster på vår sajt och/eller användande av någon av våra mobiltelefonapplikationer godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.

Vi har rätt att ensidigt ändra dessa Allmänna villkor och de eventuella förändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter det att de justerade villkoren har gjorts tillgängliga på vår sajt.

Företagsinformation

Telefon:
033-22 50 22

Öppettider:
Måndag till fredag: 7.30 - 21.00, lördag: 9.00 - 17.00, söndag: 9.00 - 21.00

Adress:
Jotex AB , 504 83 BORÅS

Besöksadress:
Ödegärdsgatan 6, Viared

Organisationsnummer:
556249-7106

E-postadress:
info@jotex.se

Priser och avgifter

Våra priser och avgifter kan ändras av omständigheter som vi inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. I alla priser ingår moms om 25 %. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp. Då olika skärmar och individuella skärminställningar påverkar färgåtergivning kan man inte garantera att färgnyanserna på varorna stämmer överens med de bilder som visas när du som konsument besöker vår nätbutik. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Våra avgifter för närvarande

Expeditionsavgift 49,90 kr
Faktureringsavgift 19 kr
Express24 69 kr
Express hem 99 kr
Hempaket 95 kr
Hemleverans för större/tyngre varor 0 kr
Hemleverans för större/tyngre varor med inbärning 399 kr
Returavgift 50 kr
Returfrakt 195 kr
Outlösta paket 199 kr

Betalsätt

I samband med din ansökan om betalning genom faktura eller konto hos oss använder vi ditt personnummer för att kontrollera din kreditstatus och din adress. *Vid order överstigande din tidigare beviljade limit kan en högre köpgräns beviljas. Sedvanlig kreditprövning görs, och detta genererar en omfrågekopia. Detta brev kommer att skickas till dig från det kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. Kreditupplysningen vi gör registreras inte i några offentliga register och är alltså inte synlig för andra företag eller personer. Kreditupplysningen vi gör registreras inte i några offentliga register och är alltså inte synlig för andra företag eller personer.

Du har tre betalsätt att välja mellan vid köp hos oss, vänligen se nedan för ytterligare information:

Faktura

Med betalsätt Faktura betalar du i slutet av månaden. En faktureringsavgift om 19 kr tillkommer din månatliga faktura. Om fakturan inte betalas inom den tid som anges på fakturan övergår fakturabeloppet automatiskt till betalsätt Konto, vänligen se nedan för ytterligare information. För mer information om betalsätt Faktura vänligen se Villkor för faktura

Konto

Genom att välja betalsätt Konto kan du dela upp betalningen i upp till 36 månader. Effektiv årsränta är för närvarande 34,4% och nominell årsränta uppgår till 30,0%. För mer information om betalsätt Konto vänligen se Villkor för konto

Kort – betala direkt i kassan på jotex.se

När du väljer betalsätt Kort betalar du med ditt betalkort direkt i kassan på www.jotex.se. Vi accepterar Visa och Mastercard som utställts i de nordiska länderna. Vid en eventuell retur sker återbetalning till det betalkort du använt vid din betalning. Vi krypterar alltid ditt kortnummer vilket gör ditt köp säkert. Om du vill veta mer om säkerheten kring kortbetalning kan du läsa mer om krypteringen under Teknisk information.

Ångerrätt

Du har rätt att exempelvis öppna förpackningen och prova den vara som du köpt och om du inte är nöjd med ditt köp har du 30 dagars ångerrätt från den dag du mottog varan. För att utnyttja din ångerrätt fyller du i retursedeln som finns med i ditt paket och anger vad du returnerar. Använd etiketten "Return Drop Off". Det finns också ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) som du kan använda dig av. Vi ber dig returnera din vara i originalförpackning som postpaket. Vid saknad eller förstörd originalkartong sker en värdeminskning. Värdeminskning bedöms från fall till fall. Vissa större produkter eller de som är längre än 150 cm (t.ex. större mattor) kan inte levereras eller returneras via Postens utlämningsställen. Vid retur av dessa produkter vänligen följ instruktionerna på följesedeln.

Vid retur tillkommer en returavgift på normalpaket som för närvarande är 50 kr. För större/tyngre varor tillkommer returfrakt 195 kr samt returavgift 50 kr. Returavgift/expeditionsavgift debiteras dig oavsett paketets storlek eller antal artiklar.

Ångerrätten gäller i stort sett allt på vår sajt www.jotex.se. Ångerrätten gäller dock inte för specialbeställda mått av metervaror och klipp. Vi ber dig returnera din vara i originalförpackning som postpaket.

Väljer du returnera allt du har beställt betalar vi tillbaka hela beloppet förutom returfrakt på 50 kr och för eventuella tilläggstjänster som beror på ditt val av leveransmetod. Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt. Notera att vi inte står för kostnaden för returfrakt. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning av densamma kommer vi att göra ett avdrag med ett belopp motsvarande denna värdeminskning.

Väljer du att returnera endast en del av din order betalar vi inte tillbaka eventuella avgifter för express-, frakt- och returfraktsavgift vilket beror på att avgifterna är samma oavsett hur många varor du beställt.

Gäller din retur en vara som levererats med transportör betalar vi tillbaka för varans pris. Returfrakt tillkommer med 195 kr samt 50 kr för returavgift.

För vara som levereras med transportör börjar ångerfristen löpa tidigast den dag som du tar emot leveransen och följesedel.

Om du har frågor angående din ångerrätt, kontakta oss på telefonnummer 033-22 50 22 eller e-post info@jotex.se.

Bytesrätt

Vid retur och reklamation eller står du för transportrisken. Du som kund ansvarar för att försändelsen inte är skadad innan du tar emot och kvitterar leveransen. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad. Vill du byta varan du returnerar beställer du om den på jotex.se.

Reklamation

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Om du tar emot en vara som det är något fel på vill vi att du så snart som möjligt kontaktar oss på telefonnummer 033-22 50 22 eller via e-post info@jotex.se. Observera att du måste lämna ett meddelande till oss med information om felet "inom skälig tid" efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid.

Om du, efter att ha varit i kontakt med oss, ska skicka tillbaka varan ska varan skickas till den adress som anges på retursedeln som följde med försändelsen. Se mer under ” Hur returnerar jag en vara”.

När vi mottagit den vara som du vill reklamera kommer vi att ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Om det rör sig om ett fel kommer vi att ersätta dig så snart som möjligt och inte senare än inom 30 dagar från det att vi mottog varan från dig. Vid godkänd reklamation står vi för frakt och omkostnader kring varan du har reklamerat. När du valt betalsätt konto, faktura eller betalkort återförs summan till det konto som betalningen gjorts ifrån.

Outlösta paket

Vi debiterar en avgift för försändelser som inte hämtas ut motsvarande de faktiska kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift samt hantering enligt prislistan som anges ovan.

Så här returnerar du

För att returnera en försändelse ska du fylla i den retursedel som finns med i din försändelse med uppgift om vad du returnerar. Vill du byta varan du returnerar beställer du om den på jotex.se. Vidare ska du använda dig av etiketten Return drop off.

Du betalar en returavgift, som debiteras dig i efterhand oavsett paketets storlek eller antal artiklar. Har vi gjort en felexpediering behöver du inte stå för några avgifter avseende returfrakt.

Vänligen bifoga retursedeln i din returförsändelse och emballera sedan returförsändelsen innan du returnerar varorna.

Klicka här för att läsa och se hur du returnerar via vår sajt.

Återbetalning

På vilket sätt återbetalning sker beror på hur du valt att betala din vara. Nedan följer information om återbetalning avseende respektive betalsätt.

Faktura/konto:

Din retur dras automatiskt av och du ser det på din nästa faktura.

Kort:

Beloppet betalas tillbaka till samma betalkort som pengarna drogs ifrån.

Leveranser

För detaljerad information om leveranssätt, leveranstid etc., se följande länk Leveransinformation. Vid leveransförsening av väsentlig betydelse kan köpet hävas.

Leveranssätt

Du har fem olika leveranssätt att välja mellan, vilka framgår nedan.

Postpaket:

För leveranssätt postpaket tillkommer expeditionsavgift för varje beställning. Om din beställning delas upp i flera leveranser debiteras expeditionsavgift endast en gång.

Express24

Med leveranssätt Express24 får du extra snabb leverans och avgiften är endast 69 kr. När du lägger din order före kl. 13.00 måndag-fredag, samt t.o.m. söndag kl. 13.00 får du ditt paket nästkommande vardag. Lördagsutdelning sker i stora delar av Stockholm, Göteborg och Malmö. För norra Norrland och Gotland tar det ytterligare en vardag. För beställningar som görs övriga tider får du ditt paket inom 48 timmar för norra Norrland och Gotland får du ditt paket inom 72 timmar. För leveranssätt Express24 välj SMS-avisering.

Express hem

Med Express hem kan du få ditt paket levererat hem nästkommande vardag för endast 99 kronor. Beställ fram till midnatt måndag-torsdag för leverans dagen efter. Beställningar från fredag till söndag levereras måndagar. Leveransen sker hem till din dörr. Tänk på att vara hemma för att ta emot leveransen!

Normalpaket

Om du väljer Normalpaket tar det ca en vecka innan du får ditt paket. Du meddelas via SMS eller brev när paketet kommit fram till aktuellt leveransställe. Vissa större produkter eller de som är längre än 150 cm (t.ex. större mattor) kan inte levereras via Postens utlämningsställen. För dessa produkter bjuder vi på hemleverans.

Hempaket

Med leveranssätt Hempaket får du ditt paket levererat ända hem till din ytterdörr på vardagar. Du aviseras via sms eller telefon och kan välja dag och tid för leveransen med ett leveranstidsfönster på 2 – 3 timmar. Det är viktigt att du uppger rätt telefonnummer när du lägger din beställning. Till vissa orter erbjuds leverans endast under dagtid. För adresser med lantbrevbärare saknas tjänsten Hempaket. Har du lantbrevbärare kan du ändå kostnadsfritt få paketet levererat hem med ordinarie tur efter kontakt med Posten.

Nu går det även att få paketet levererat även om man inte är hemma. Detta val görs i samband med val av leveranstid.

Större/tyngre varor:

Hemleverans

Större och tyngre varor levereras med transportör hem till dig. Vid hemkörning transporteras varorna hem till husets ytterdörr. Om du önskar, har du på de flesta orter även möjlighet att boka leverans med inbärning mot en extra kostnad. Före leverans blir du kontaktad av transportören. Leverans sker mellan 8-17 och på vissa orter även kvällstid 17-21. Hemkörning kräver att du bor utmed körbar väg.

Medlem i Svensk Digital Handel

Jotex är medlem av Svensk Digital Handel för att du som kund ska känna dig trygg när du handlar hos oss.

Göteborg
Svensk Digital Handel
Drottninggatan 56
411 07 GÖTEBORG
Telefon växel: +46 (0)10 – 47 18 670

Tvister

Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.

För information om vilka rättigheter du har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

Support och tillgänglighet

Vår målsättning är att besvara frågor via e-post inom 24 timmar från det att vi mottagit din fråga. Tidsangivelsen gäller endast under vardagar och för förfrågningar som avser redan utförda köp och beställningar. I de fall vi inte besvarat kundens e-post inom 48 timmar meddelar vi om fördröjningen och orsaken till denna. Vid svårare supportärenden som reklamationer, transportfrågor etc. kan handläggningstiden vara längre.

Garantier och service

Krossgaranti

Vi ersätter alltid transportskadat glas och porslin. För frågor eller anmälan av transportskadat gods vänligen kontakta oss på telefonnummer 033-22 50 22 eller via e-post info@jotex.se.

Manualer

Alla produkter som vi säljer ska ha en manual på svenska. Om en produkt inte har en manual på svenska framgår detta av produkttexten.

Övrigt

Skicka inga förskott.

Vi ansvarar inte för pengar, checkar och frimärken som skickas i brev.

Bedrägeri

Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt.

Force majeure

Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Personuppgiftspolicy

Ellos Group AB, org. nr 556217-1925, Ödesgärdsgatan 6, 501 86 Borås, Sverige (”Jotex”) behandlar personuppgifter i enlighet med gällande lag, inklusive EU:s dataskyddsförordning.

Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Jotex.

Dataskyddsombud

Jotex har utsett Magnus Axelsson till dataskyddsombud. Dataskyddsombudet har bl.a. till uppgift att övervaka att Jotex behandling av personuppgifter sker i enlighet med gällande lagstiftning. Dataskyddsombudets kontaktuppgifter är dpo@ellosgroup.se.

Personuppgifter som behandlas

De uppgifter som behandlas är personuppgifter som du lämnar till oss, som vi samlar in från dig och som vi får om dig från annan.

Personuppgifter som du lämnar till oss

När du genomför ett köp, registrerar dig för vårt nyhetsbrev, registrerar användarkonto, tecknar försäkring, använder tjänsterna på vår sajt, våra sociala medier eller tar i anspråk dina rättigheter enligt konsumentlagstiftningen kommer du att lämna personuppgifter till oss. Personuppgifter som du lämnar till oss och som vi behandlar kan t.ex. vara ditt namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer samt e-postadress.

Personuppgifter som vi samlar in från dig

När du genomför ett köp hos Jotex, när du kontaktar oss och när du använder vår sajt, ditt användarkonto eller sociala medier kommer vi att samla in personuppgifter om dig. Sådan information är ditt namn, födelsedatum, kön, kontaktuppgifter, kunduppgifter, IP-adress, operativsystem, information om den hård- och mjukvara du använder, uppgifter relaterade till dina kontakter med oss såsom bland annat inspelade ljudfiler, information om dina surfvanor (så som geografisk plats, sessionstid, vilka externa sidor du tidigare har besökt, vilka sidor och sociala nätverk du besöker hos oss, dina intressen samt information om din övriga användning av våra tjänster och produkter), sök- och köphistorik, vilka varor du besökt eller lagt i vår varukorg, betalsätt och kontosaldo och om du har köpt din vara på kredit samt din aktivitet på våra sidor, sociala nätverk samt på vår sajt.

Personuppgifter om dig som vi får från annan

Jotex kan komma att ta emot e-post och annan korrespondens som innehåller personuppgifter om tredje parter och Jotex behandlar därför sådana personuppgifter. Om så krävs kommer Jotex att informera dig som tredje part om behandlingen.

Varför och enligt vilken rättslig grund behandlar vi dina personuppgifter?

För kundservice och administration av kundförhållande

Vi behandlar namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer, e-postadress, köphistorik och inspelade ljudfiler från din kontakt med oss i syfte att ge dig god kundservice och för att administrera vårt kundförhållande med dig. Vi kommer att behandla ditt personnummer för det fall du väljer att använda detta för att hämta dina adressuppgifter. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig eller för att vidta åtgärder innan ett sådant avtal ingås, alternativt vårt berättigade intresse att tillhandahålla god service i det fall du inte är kund hos oss. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

Marknadsföring av våra varor

Om du har samtyckt till att få marknadsföring, såsom t.ex. nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden om våra produkter via e-post, sms eller post kommer Jotex även behandla ditt namn, mobil- och telefonnummer, e-postadress och din köphistorik för marknadsföringsändamål. Den rättsliga grunden för Jotex behandling av dina personuppgifter är ditt samtycke som vi antingen inhämtar i samband med att du registrerar dig som användare hos Jotex eller i samband med ditt köp av produkt(er) ur vårt sortiment. Du ger ditt samtycke genom att du aktivt kryssar i en eller flera ikryssningsrutor på vår sajt. Du kan, på samma sätt som när du ger ditt samtycke, återkalla ditt lämnade samtycke genom att du, på vår sajt, kryssar ur ovan ikryssningsrutor.

Om du inte lämnar ovan nämnda personuppgifter har vi inte möjlighet att leverera våra produkter till dig eller i övrigt fullgöra våra åtaganden gentemot dig.

För kreditgivning

Vi behandlar uppgifter om dig och ditt köp för att möjliggöra för dig att genomföra köp på kredit. Vi kommer av den anledningen att behandla ditt kundnummer, din köphistorik, kreditinformation såsom t.ex. din beviljade kredit samt ditt personnummer. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig.

För marknadsföring

Vi behandlar namn, mobil- och telefonnummer, e-postadress, din köphistorik och uppgifter om din användning av sociala medier för att skicka nyhetsbrev och kampanjerbjudanden till dig via e-post, sms eller post. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är ditt samtycke som vi antingen inhämtar i samband med att du registrerar dig som användare hos Jotex eller i samband med ditt köp av produkt(er) ur vårt sortiment. Du lämnar ditt samtycke genom att aktivt kryssa i en eller flera kryssrutor på vår sajt. Du kan på samma sätt återkalla ditt samtycke genom att kryssa ur kryssrutorna på vår sajt.

För automatiserat beslutsfattande eller profilering

För att kunna utveckla våra produkter, tjänster och erbjudanden till dig kan vi på ett automatiskt sätt komma att samla in och analysera uppgifter om dig. Sådana uppgifter är ditt namn, födelsedatum, kön, kontaktuppgifter, kunduppgifter, IP-adress, operativsystem, information om den hård- och mjukvara du använder, uppgifter relaterade till dina kontakter med oss, information om dina surfvanor, sök- och köphistorik, vilka varor du besökt eller lagt i vår varukorg, betalsätt och kontosaldo och om du har köpt din vara på kredit samt din övriga aktivitet på våra sidor, sociala nätverk och vår sajt. Baserat på resultatet av denna analys av ditt användarbeteende (s.k. profilering) ger vi dig sedan automatiskt anpassad information i form av annonser och erbjudanden som vi tror du kommer uppfatta som intressanta och relevanta för dig. Det finns för närvarande inget automatiserat beslutsfattande eller profilering som skulle påverka dig juridiskt eller på annat sätt i betydande grad. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är ditt samtycke som vi antingen inhämtar i samband med att du registrerar dig som användare hos Jotex eller i samband med ditt köp av produkt(er) ur vårt sortiment. Du lämnar ditt samtycke genom att aktivt kryssa i en eller flera kryssrutor på vår sajt. Du kan på samma sätt återkalla ditt samtycke genom att kryssa ur kryssrutorna på vår sajt.

För statistik

Vi behandlar ditt kundnummer och andra referensnummer i syfte att göra statistiska sammanställningar. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är vårt berättigade intresse att föra statistik och därigenom utveckla vår verksamhet. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går därför före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

För hantering av reklamationer, returer m.m.

Vi behandlar namn, adress, mobil- och telefonnummer, e-postadress och köphistorik i syfte att kunna sköta din eventuella begäran om att returnera produkter eller ta i anspråk dina rättigheter som konsument att göra gällande fel- och dröjsmålsmålsansvar gentemot oss. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra rättsliga förpliktelser som åvilar oss enligt konsumentlagstiftningen.

För bokföring

Vi behandlar uppgifter om den transaktion som skett mellan dig och Jotex för bokföringsändamål. Vi behandlar uppgifter om köpet, namn, adress, mobil- och telefonnummer och e-postadress. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar oss.

Till vem lämnar vi vidare personuppgifterna och var behandlar vi dem geografiskt?

Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till och behandlas av bolag som ingår i Ellos Group-koncernen.

Jotex kan även komma att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Som exempel på tredje parter till vilka vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter kan nämnas speditörer i samband med leverans av varor, mediebyråer för distribution av nyhetsbrev, samarbetspartners för marknadsföring, kreditupplysnings- eller inkassobyråer för kreditupplysningskontroller samt advokatbyråer för hantering av juridiska frågor i vår verksamhet. Om du gör ett köp på kredit kan vi även komma att lämna ut dina personuppgifter till Resurs Bank AB. Samtliga dessa aktörer är självständigt ansvariga för sin behandling av dina personuppgifter.

Jotex kan komma att lämna ut dina personuppgifter till tjänsteleverantörer och samarbetspartners som behandlar personuppgifter för vår räkning, så kallade personuppgiftsbiträden. Vi har avtal med våra personuppgiftsbiträden som säkerställer att de behandlar dina personuppgifter i enlighet med denna personuppgiftspolicy och våra instruktioner.

Jotex kan komma att lämna ut dina personuppgifter till myndigheter som kräver att Jotex lämnar ut sådana personuppgifter. Jotex kan även komma att lämna ut dina personuppgifter för att tillåta en fusion, ett förvärv eller en försäljning av alla, eller delar av, Jotex tillgångar.

Jotex behandlar, som huvudregel, dina personuppgifter endast inom EU och EES. Skulle personuppgifter behandlas utanför EU och EES, kommer vi att vidta åtgärder för att säkerställa att överföringen sker på ett lagligt sätt och att dina uppgifter fortsätter att vara skyddade av de mottagande parterna undanför EU/EES.

Hur länge behandlar vi personuppgifterna?

Vi behandlar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt för de ändamål som uppgifterna lämnades eller samlades in. Samma personuppgift kan lagras på flera olika ställen för olika ändamål. Detta kan innebära att en uppgift som har tagits bort ur ett system för att den inte längre är nödvändig för det ändamålet, kan finnas kvar i ett annat system för ett annat ändamål där personuppgiften fortfarande behövs.

Personuppgifter som vi behandlar för kundservice och för att administrera ditt kundförhållande behandlas under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig eller så länge vi har ett berättigat intresse av att behandla uppgifterna. Inspelade samtal med dig behandlas i tre månader.

Personuppgifter som vi behandlar för att möjliggöra kreditgivning behandlas under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig.

Personuppgifter som vi behandlar för marknadsföring behandlas till dess att du återkallar ditt samtycke, avregistrerar dig eller på annat sätt ber oss att sluta kontakta dig. I samband med detta kommer vi även, i den utsträckning som det är möjligt, att radera de personuppgifter som vi behandlar om dig relaterade till automatiserat beslutsfattande och/eller profilering.

Personuppgifter som vi behandlar för att föra statistik behandlas fram till dess att aktuellt bokföringsmaterial har raderats, närmare bestämt i 7 år.

Personuppgifter som vi behandlar för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser gentemot dig, t.ex. uppfylla garanti-, reklamations- eller ångerrättsåtaganden, behandlas under den tid som vi enligt lag har dessa rättsliga förpliktelser.

Dina personuppgifter kan komma att sparas längre än vad som meddelats ovan om det behövs för att följa lagkrav, förordning eller myndighetsbeslut.

Dina rättigheter

När vi behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter enligt lag. Observera att utövandet av dessa rättigheter är föremål för vissa krav och villkor som närmare anges i lag (EU:s dataskyddsförordning).

Rätt till information, tillgång, rättelse, radering m.m.

Du har rätt att, utan kostnad, skriftligen begära att få information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig. Du kan när som helst begära rättelser av felaktiga uppgifter och du kan också ha rätt att be oss radera de personuppgifter vi har registrerade om dig, begära att behandlingen begränsas samt begära att vi ger dig en kopia av dessa personuppgifter.

Om du inte har grund för din begäran eller din begäran är orimlig, t.ex. om du begär utdrag eller radering ofta och med korta intervaller emellan, har vi rätt att vägra att gå din begäran tillmötes alternativt ta ut en avgift som täcker de administrativa kostnader din begäran medför.

Rätt till dataportabilitet

Du kan ha rätt att få ut de personuppgifter som rör dig och som du har tillhandahållit oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och ha rätt att överföra dessa personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.

Rätt att invända mot direktmarknadsföring

Du kan när som helst invända mot att dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring eller profilering för sådana ändamål. Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter för detta/dessa ändamål ber vi dig att meddela oss det genom att kontakta oss på våra kontaktuppgifter som anges nedan, se punkten 7. Vi kommer då att upphöra med behandling av dina personuppgifter för detta/dessa ändamål samt ta bort personuppgifterna, förutsatt att vi inte behöver fortsätta behandla dem för något annat ändamål i enlighet med denna personuppgiftspolicy.

Rätt att lämna in klagomål

Om du är missnöjd med hur vi behandlat dina personuppgifter kan du också kontakta oss på våra kontaktuppgifter enligt punkten 7 nedan. Du har även rätt att ge in ett klagomål avseende vår personuppgiftsbehandling till:

Datainspektionen
Box 8114
104 20 Stockholm
datainspektionen@datainspektionen.se

Kontakta oss

Du kan kontakta oss på följande sätt:

via e-post info@jotex.se
via telefon 033-22 50 22
genom att skriva brev till Jotex, Jotex AB, 504 83, Borås