Varukorg

Allmänna villkor

Allmänt

Vi som tillhandahåller sajten www.jotex.se är Jotex Sweden AB, org. nr 556249-7106, 501 10 Borås, Sverige (”Jotex”). Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Jotex.

För att kunna registrera ett användarkonto hos oss, ansöka om kredit eller för att kunna köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande, vi hänvisar till Föräldrabalken. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, tecknande av försäkring genom oss, ansökan om kredit, registrering av användarkonto hos oss, användande av några av våra tjänster på vår sajt och/eller användande av någon av våra mobiltelefonapplikationer godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.

Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor om skäl för detta föreligger, utan att meddela dig på förhand. Den version av villkoren som du godkänner vid din beställning gäller för ditt köp.

Företagsinformation

Telefon kundservice:
033-22 50 22

E-postadress kundservice:
customerservice@jotex.se

Öppettider kundservice:
Måndag till fredag: 7:30 - 21:00. Lördag: 9:00 - 17:00. Söndag: 9:00 - 21:00. Helgdag: 9-17:00 eller stängt

Kontaktformulär samt våra vanligaste frågor och svar finner du i vår FAQ

Adress kundservice och för returer:
Jotex AB, 504 83 Borås, Sverige

Besöksadress kontor:
Ödegärdsgatan 6, 504 64 Borås, Sverige

Organisationsnummer:
556249-7106

Priser och avgifter

Våra priser och avgifter kan ändras av omständigheter som vi inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. I alla priser ingår moms om 25 %. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp.

Fraktavgifter

För alla beställningar tillkommer en expeditionsavgift, som baseras på varorna i din beställning. Vi erbjuder i många fall även tilläggstjänster för din bekvämlighet. I kassan visas vilka leveransalternativ och vilka leveranstider som erbjuds för just din beställning, baserat på typ av vara och var du bor. Se aktuella avgifter nedan.

Expeditionsavgift normalpaket 49,90 SEK
Expeditionsavgift för varor med större vikt eller volym – hemleverans till tomtgräns/ ytterport* 399 SEK
Express24 normalpaket (tilläggsavgift) + 69 SEK
Express Hem normalpaket (tilläggsavgift) + 99 SEK
Hemleverans normalpaket (tilläggsavgift) + 199 SEK
Inbärningshjälp vid hemleverans för varor med större vikt eller volym (tilläggsavgift) + 399 SEK
Returavgift 50 SEK
Returfrakt för varor med större vikt eller volym (tilläggsavgift) + 195 SEK
Avgift för outlösta paket 199 SEK

* Leverans sker till tomtgräns om du bor i villa och till fastighetens ytterport om du bor i lägenhet

Betalsätt

I samband med din ansökan om betalning genom faktura eller konto hos oss använder vi ditt personnummer för att kontrollera din kreditstatus och din adress. Sedvanlig kreditprövning görs, och detta genererar en omfrågekopia. Detta brev kommer att skickas till dig från det kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. Vid order överstigande din tidigare beviljade limit kan en högre köpgräns beviljas. Vi erbjuder dessa betalsätt:

Kort

När du väljer betalsätt Kort betalar du med ditt betalkort direkt i kassan. Vi använder oss av 3D Secure och krypterar alltid ditt kortnummer vilket gör ditt köp säkert. Vi accepterar Visa och Mastercard. Debitering sker direkt vid köptillfället. Vid en eventuell retur sker återbetalning till det betalkort du använt vid din betalning.

Månadsfaktura

Med betalsätt Faktura betalar du i slutet av månaden för en fakturaavgift på 19 SEK. Du får endast en faktura per månad oavsett om du gjort ett eller flera köp under fakturaperioden, som löper ungefär från mitten av en månad till mitten av nästa månad. Under "mina sidor" kan du välja om du vill få fakturan digitalt eller via vanlig post. Om betalning inte sker i rätt tid, påförs en påminnelseavgift. Om du väljer att delbetala fakturabeloppet eller om betalning helt uteblir övergår resterande belopp automatiskt till betalsätt Konto, vänligen se nedan för ytterligare information. För mer information om betalsätt Faktura vänligen se Villkor för faktura.

Jotex Konto - delbetalning

Genom att välja betalsätt Konto kan du dela upp betalningen i upp till 36 månader. Effektiv årsränta är för närvarande 29,4 % och nominell årsränta uppgår till 26 %. Under "mina sidor" kan du välja om du vill få fakturan digitalt eller via vanlig post. För mer information om betalsätt Konto vänligen se Villkor för konto.

Leveranssätt

I kassan visas de leveransalternativ som erbjuds för din beställning, dessa varierar beroende på typ av vara samt var du bor. Gör dina val av leveransmetod och säkerställ att dina kontaktuppgifter och adress är korrekta innan du godkänner ordern, då dessa inte går att korrigera när ordern är lagd. Om din beställning delas upp i flera leveranser debiteras endast en expeditionsavgift. Vid leveransförsening av väsentlig betydelse kan köpet hävas. Vi har följande leveranssätt:

Normalpaket

Levereras direkt till din brevlåda som varubrev, eller skickas till ditt postombud. Expeditionsavgift på 49,90 SEK tillkommer. Vid beställning av blommor eller växter, observera att du måste kunna hämta ditt paket så tätt inpå leverans som möjligt då växter endast klarar några dagar i kartongen.

Express24 - normalpaket

Med Express24 får du extra snabb leverans för en tilläggsavgift på 69 SEK. Om du gör din beställning före kl. 13.00 levereras ditt paket nästkommande vardag. I stora delar av Stockholm, Göteborg och Malmö sker även lördagsutdelning. För norra Norrland och Gotland tar det ytterligare en vardag innan du får ditt paket. För beställningar som görs övriga tider får du ditt paket inom 48 timmar, förutom för norra Norrland och Gotland där du får du ditt paket inom 72 timmar.

Express Hem - normalpaket

För 99 SEK i tilläggsavgift får du leveransen hem till din dörr på kvällstid mellan kl. 17.00 - 22.00, detta leveransalternativ erbjuds endast i storstadsområden. Beställ fram till kl. 24.00 för leverans nästkommande vardag. Tänk på att vara hemma för att ta emot leveransen.

Hemleverans - normalpaket

Leverans sker direkt hem till din dörr på vardagar för 199 SEK i tilläggsavgift. För vissa varor som är lättare men alltför stora för att skickas som normalpaket erbjuds endast hemleverans. Du får ett sms av transportör för att välja datum och tidsfönster för leveransen. Det går även att få paketet levererat även om man inte är hemma. Detta val görs i samband med val av leveranstid. Om du begärt att paketet lämnas vid din ytterdörr utan påskrift ansvarar du själv över paketet från och med att chauffören lämnat leveransen. Vid beställning av blommor eller växter, observera att du måste kunna ta emot ditt paket snarast möjligt då växter endast klarar några dagar i kartongen.

Varor med större vikt eller volym

Större eller tyngre varor levereras alltid hem till dig och kräver att du bor utmed körbar väg. Hemleverans sker till tomtgräns om du bor i villa, eller till fastighetens ytterport om du bor i lägenhet och kostar 399 SEK i expeditionsavgift. Önskar du istället få leverans med inbärning kostar det totalt 798 SEK (399 SEK + 399 SEK i tilläggsavgift). Inbärning erbjuds för varor som väger max 70 kg. Du aviseras via sms och kan välja dag och tidsintervall för leveransen.

Ångerrätt

Du har 14 dagars ångerrätt enligt gällande lagstiftning. Ångerrätten gäller i 14 dagar från den dag du tog emot din vara, eller får den sista varan i en beställning där varorna levereras vid separata tillfällen. Med enstaka undantag har du rätt till att öppna förpackningen och prova/undersöka den vara du har köpt, dock endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans egenskaper och funktion. Ångerrätten gäller i stort sett allt på vår hemsida, dock inte blommor & växter eller specialanpassade produkter, dvs vara som tillverkats enligt kundens unika önskemål.

Önskar du nyttja din ångerrätt ska du entydigt meddela oss detta inom 14 dagar. Om tidsfristen löper ut på en lördag, söndag eller helgdag, förlängs den till därpå följande vardag. Du har därefter 14 dagar på dig att skicka tillbaka din beställning. För att enklast utnyttja din ångerrätt, följer du de instruktioner för retur som du hittar i din leverans. Saknar du retursedel/returetikett kan du i de flesta fall själv skapa nya. Logga in på "mina beställningar" och välj "skapa retursedel/returetikett här" under vald beställning. Om alternativet inte visas, kontakta kundservice.

Returnera din oanvända vara med alla etiketter intakta i originalförpackning, om förpackningen är obrukbar går det bra att emballera med annat likvärdigt emballage. Var noga med att emballera väl så att varan är skyddad under transport. Spara ditt returinlämningskvitto tills du fått besked av oss att din retur är färdigbehandlad, då det är ditt bevis på skickad retur.

Genom att returnera varan inom tidsfristen behöver du inte informera oss om att du vill utnyttja din ångerrätt på annat sätt, om du inte önskar göra detta. Vill du meddela oss på annat sätt, finns det ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) som du kan använda dig av, eller ladda ner här. Det är dock inget krav att du använder formuläret för att kontakta oss, och du behöver inte heller ange orsak till att du önskar utnyttja ångerrätten. Du behöver i kontakt med oss dock vara tydlig med att du önskar att utnyttja din ångerrätt och vi rekommenderar att du anger kundnummer, ordernummer och annan relevant information i meddelandet för att undvika fel och förseningar. Om du kontaktar oss via mail får du en bekräftelse på att ditt mail är mottaget inom kort tid. Observera att det inte räknas som att du utnyttjar ångerrätten om du endast avstår från att hämta ut din leverans, utan att ge oss ett tydligt meddelande om detta. Din leverans skickas automatiskt tillbaka till oss efter angiven tid, men du debiteras då en outlöstavgift på 199 SEK.

Vid retur tillkommer alltid en returavgift på 50 kr och vid retur av större/tyngre varor debiteras även 195 SEK för returfrakt. Returavgift/ ev. returfrakt debiteras oavsett antal returnerade varor.

Returnerar du hela din beställning betalar vi tillbaka hela varuvärdet samt expeditionsavgiften, men inte tilläggsavgifter för exempelvis expressleverans eller inbärning. Väljer du att returnera endast en del av din order betalar vi inte tillbaka expeditionsavgift eller tilläggsavgifter eftersom avgifterna är oberoende av hur många varor du beställt.

Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt. Vi har dock rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit din retur. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning av densamma eller vid saknad eller förstörd originalkartong kan ett avdrag för värdeminskning göras, avdraget bedöms från fall till fall. Återbetalning sker via samma betalningssätt som du använde vid beställningen. Vid återbetalning via bankkort tar det några dagar extra innan du ser pengarna på ditt konto pga bankens hanteringstid.

Returrätt

Du har 30 dagars returrätt, när du handlar hos oss. Med enstaka undantag har du rätt till att öppna förpackningen och prova/undersöka den vara du har köpt, dock endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans egenskaper och funktion. Returrätten gäller i stort sett allt på vår hemsida, dock inte blommor & växter eller specialanpassade produkter, dvs vara som tillverkats enligt kundens unika önskemål.

Returrätten gäller i 30 dagar från den dag du tog emot din vara, eller får den sista varan i en beställning där varorna levereras vid separata tillfällen. Vi ber dig att returnera din oanvända vara inom 30 dagar med alla etiketter intakta i originalförpackning, om förpackningen är obrukbar går det bra att emballera med annat likvärdigt emballage. Var noga med att emballera väl så att varan är skyddad under transport. Spara ditt returinlämningskvitto tills du fått besked av oss att din retur är färdigbehandlad, då det är ditt bevis på skickad retur.

För att enklast utnyttja din returrätt, följer du de instruktioner för retur som du hittar i din leverans. Saknar du retursedel/returetikett kan du i de flesta fall själv skapa nya. Logga in på "mina beställningar" och välj "skapa retursedel/returetikett här" under vald beställning. Om alternativet inte visas, kontakta kundservice.

Vid retur tillkommer alltid en returavgift på 50 SEK och vid retur av större/tyngre varor debiteras även 195 SEK för returfrakt. Returavgift/ ev. returfrakt debiteras oavsett antal returnerade varor.

Returnerar du hela din beställning betalar vi tillbaka hela varuvärdet samt expeditionsavgiften, men inte tilläggsavgifter för exempelvis expressleverans eller inbärning. Väljer du att returnera endast en del av din order betalar vi inte tillbaka expeditionsavgift eller tilläggsavgifter eftersom avgifterna är oberoende av hur många varor du beställt.

Återbetalning görs så snart vi har mottagit returen och behandlat den, normalt tar detta ca 2-3 veckor från det datum du skickade returen. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning av densamma eller vid saknad eller förstörd originalkartong kan ett avdrag för värdeminskning göras, avdraget bedöms från fall till fall. Återbetalning sker via samma betalningssätt som du använde vid beställningen. Vid återbetalning via bankkort tar det några dagar extra innan du ser pengarna på ditt konto pga bankens hanteringstid.

Outlösta paket

Vi debiterar en avgift på 199 SEK för försändelser som inte hämtas ut inom angiven tid. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för frakt, retur samt hantering.

Bytesrätt

Önskar du byta en vara hänvisar vi dig till att lägga en ny order via vår hemsida.

Så här returnerar du

Följ de instruktioner för retur som du hittar i din leverans, de skiljer sig åt beroende på typ av beställning. Saknar du retursedel/returetikett kan du i de flesta fall själv skapa nya. Logga in på "mina beställningar" och välj "skapa retursedel/returetikett här" under vald beställning. Om alternativet inte visas, kontakta kundservice. Vid retur tillkommer alltid en returavgift på 50 SEK och vid retur av större/tyngre varor tillkommer även 195 SEK för returfrakt. Returavgiften debiteras oavsett returens storlek eller antal artiklar. Om din retur är en reklamation eller om du fått fel vara, debiteras inga avgifter för retur eller frakt.

Reklamation

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Om du tar emot en vara som det är något på fel och du endast önskar att returnera varan och få en återbetalning, följer du de medföljande returinstruktionerna och uppger returorsak. Du kan också maila oss och där bifoga bilder på skadan, gärna tagna ur olika vinklar. Observera att du måste kontakta oss gällande reklamationen "inom skälig tid" efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid. Om du, efter att ha varit i kontakt med oss, ombeds returnera varan följer du de instruktioner för retur som följde med din leverans. Saknar du retursedel/returetikett kan du i de flesta fall själv skapa nya. Logga in på "mina beställningar" och välj "skapa retursedel/returetikett här" under rätt beställning. Om alternativet inte visas, kan du beställa nya genom att kontakta kundservice. Spara din följesedel/kvitto tills reklamationen är klar. När vi mottagit den reklamerade varan tar vår returavdelning ställning till reklamationen. Om det rör sig om ett ursprungligt fel eller en transportskada kommer återbetalning att ske snarast möjligt men inte senare än 30 dagar från det att vi mottog varan från dig. Om köpet hävs kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan. Detta dras i så fall av från återbetalningssumman. Vid godkänd reklamation står vi för frakt, returfrakt och eventuella övriga omkostnader kring varan du har reklamerat.

Reklamation blommor och växter

Om produkten inte håller tillräcklig kvalitet eller är skadad på något sätt har du självklart rätt att reklamera den. Vid beställning, tänk på att du måste kunna ta emot/hämta dit paket så tätt inpå leverans som möjligt, då växter endast klarar några dagar i kartongen. Om du är missnöjd med leveransen vill vi att du kontaktar oss omgående så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt. För att underlätta och ge snabbare hantering av ditt ärende är det bra om du tar ett par bilder på produkten och emballaget innan du kontaktar oss. Maila oss på flowers@ellos.se eller ring oss.

Transportskada

Om det är en synlig transportskada vid leveransen meddelas chauffören när du tar emot varan. Chauffören gör en notering på fraktsedeln vid mottagandet. Anmäl skadan direkt till oss, senast inom tre dagar. Det är viktigt att du packar upp varan och kontrollera varan för att upptäcka dolda och synliga skador. Vid skadeanmälan ber vi dig att maila in information och bilder på emballage och den skadade varan, gärna tagna ur olika vinklar.

Återbetalning

Om du har ångrat köpet pga försenad leverans sker återbetalning inom 14 dagar. Återbetalning vid retur eller reklamation sker så snart vi har mottagit varan och hanterat returen/reklamationen. Återbetalning sker via samma betalsätt som användes när beställningen gjordes. Vid faktura- eller kontoköp dras din retur/reklamation automatiskt av och du ser återbetalningen under "mina sidor" när du är inloggad, återbetalningen kommer även visas på din nästkommande faktura. Det skickas ingen uppdaterad faktura samma månad, du använder de inbetalningsuppgifter som finns på din befintliga faktura och justerar bara beloppet. Vid kortköp görs återbetalningen till samma betalkort som pengarna drogs ifrån, observera dock att det tar några dagar extra innan du ser dessa på ditt konto pga bankens hanteringstid. Om fakturan har betalts in innan returen behandlats och du önskar få ditt tillgodobelopp utbetalt , kontakta Resurs Bank på 033-435 75 00.

Medlem i Svensk Digital Handel

Jotex är medlem av Svensk Digital Handel för att du som kund ska känna dig trygg när du handlar hos oss.

Svensk Digital Handel AB
Drottninggatan 56
411 07 Göteborg
Telefon växel: +46 (0)10 – 47 18 670

Tvister

Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer vid tvister. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: ec.europa.eu/odr. För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

Support och tillgänglighet

Vår målsättning är att besvara frågor via e-post inom 24 timmar från det att vi mottagit din fråga. Tidsangivelsen gäller endast under vardagar och för förfrågningar som avser redan utförda köp och beställningar. I de fall vi inte besvarat din e-post inom 48 timmar meddelar vi dig om fördröjningen och orsaken till denna. Vid svårare supportärenden som reklamationer, transportfrågor etc. kan handläggningstiden vara längre.

Övrigt

Presentkort

Vi säljer självklart presentkort. Skriv "presentkort" i sökfältet på vår hemsida för att se vilka belopp som erbjuds. Ange mottagarens e-postadress, namn och en hälsning. Du betalar som vanligt i kassan och presentkortet skickas via mail till den angivna e-postadressen. Presentkort kan endast beställas mot kortbetalning.
Presentkortet har en unik kod som anges i kassan när du vill använda detta. Handlar du inte för hela beloppet på en gång, är det bara att använda samma kod vid nästa köp. Giltighetstiden för presentkort är 36 månader.

Bedrägeri

Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt.

Färgåtergivning etc

Då olika bildskärmar och individuella skärminställningar påverkar färgåtergivningen kan vi inte garantera att färgnyanserna på varorna stämmer överens med de bilder som visas när du som konsument besöker vår nätbutik. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Elretur

Alla uttjänta elprodukter ska tas om hand för att förbättra miljön. Vi är anslutna till Elreturen AB som återvinner och tar hand om elreturer på ett säkert sätt.

Skicka inga förskott

Vi ansvarar inte för pengar, checkar eller frimärken som skickas i brev.

Force majeure

Jotex är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Dessa villkor uppdaterades: 2022-02-11

Personuppgiftspolicy

Ellos Group Sweden AB, org. nr 556217-1925, Ödegärdsgatan 6, 501 86 Borås, Sverige (”Jotex”), ansvarar i egenskap av personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter i enlighet med gällande lag, inklusive EU:s dataskyddsförordning.

Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Jotex.

Dataskyddsombud

Jotex har utsett ett dataskyddsombud. Dataskyddsombudet har bl.a. till uppgift att övervaka att Jotex behandling av personuppgifter sker i enlighet med gällande lagstiftning. Dataskyddsombudets kontaktuppgifter är dpo@ellosgroup.se.

Personuppgifter som behandlas

De uppgifter som behandlas är personuppgifter som du lämnar till oss, som vi samlar in från dig och som vi får om dig från annan.

Personuppgifter som du lämnar till oss

När du genomför ett köp, registrerar dig för vårt nyhetsbrev, registrerar användarkonto, tecknar försäkring, använder tjänsterna på vår sajt, våra sociala medier eller tar i anspråk dina rättigheter enligt konsumentlagstiftningen kommer du att lämna personuppgifter till oss. Personuppgifter som du lämnar till oss och som vi behandlar kan t.ex. vara ditt namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer samt e-postadress.

Personuppgifter som vi samlar in från dig

När du genomför ett köp hos Jotex, när du kontaktar oss och när du använder vår sajt, ditt användarkonto eller sociala medier (Facebook, Instagram och TikTok) kommer vi att samla in personuppgifter om dig. Sådan information är ditt namn, födelsedatum, kön, kontaktuppgifter, kunduppgifter, IP-adress, operativsystem, information om den hård- och mjukvara du använder, webbläsarinställningar, tidzon, data som samlats in från cookies, uppgifter relaterade till dina kontakter med oss såsom bland annat inspelade ljudfiler, information om dina surfvanor (så som geografisk plats, sessionstid, vilka externa sidor du tidigare har besökt, vilka sidor och sociala nätverk du besöker hos oss, dina intressen samt information om din övriga användning av våra tjänster och produkter), sök- och köphistorik, ordernummer, vilka varor du besökt eller lagt i vår varukorg, betalsätt och kontosaldo och om du har köpt din vara på kredit, betalningsinformation, samt din aktivitet på våra sidor, sociala nätverk samt på vår sajt.

Personuppgifter om dig som vi får från annan

Jotex kan komma att ta emot e-post och annan korrespondens som innehåller personuppgifter om tredje parter och Jotex behandlar därför sådana personuppgifter. Om så krävs kommer Jotex att informera dig som tredje part om behandlingen.

Varför och enligt vilken rättslig grund behandlar vi dina personuppgifter?

För kundservice och administration av kundförhållande

Vi behandlar namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer, e-postadress, köphistorik, ordernummer, betalningsinformation och inspelade ljudfiler från din kontakt med oss i syfte att ge dig god kundservice och för att administrera vårt kundförhållande med dig. Vi kommer att behandla ditt personnummer för det fall du väljer att använda detta för att hämta dina adressuppgifter. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig eller för att vidta åtgärder innan ett sådant avtal ingås, alternativt vårt berättigade intresse att tillhandahålla god service i det fall du inte är kund hos oss. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

Om du inte lämnar ovan nämnda personuppgifter har vi inte möjlighet att leverera våra produkter till dig eller i övrigt fullgöra våra åtaganden gentemot dig.

För kreditgivning

Vi behandlar uppgifter om dig och ditt köp för att möjliggöra för dig att genomföra köp på kredit. Vi kommer av den anledningen att behandla ditt kundnummer, din köphistorik, kreditinformation såsom t.ex. din beviljade kredit samt ditt personnummer. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig.

För marknadsföring

Vi behandlar namn, mobil- och telefonnummer, e-postadress, din aktivitet på våra sidor, din köphistorik, ordernummer, data som samlats in från cookies och uppgifter om din användning av sociala medier för att skicka nyhetsbrev och kampanjerbjudanden samt påminnelser om varor som är kvar i din varukorg till dig via e-post, sms, ”push-meddelanden” eller post. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter när vi skickar nyhetsbrev till dig är ditt samtycke som vi antingen inhämtar i samband med att du registrerar dig som användare hos Jotex eller i samband med ditt köp av produkt(er) ur vårt sortiment. Du lämnar ditt samtycke genom att aktivt kryssa i en eller flera kryssrutor på vår sajt. Du kan på samma sätt återkalla ditt samtycke genom att kryssa ur kryssrutorna på vår sajt. När vi behandlar dina personuppgifter för att skicka ”push-meddelanden” med marknadsföring till dig är den rättsliga grunden samtycke. Du lämnar ditt samtycke genom att aktivera ”push-meddelanden” i din mobiltelefon och återkallar ditt samtycke genom att inaktivera ”push-meddelanden” i din mobiltelefon. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter när vi skickar kampanjerbjudanden och påminnelser om varor som är kvar i din varukorg till dig är intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse av att kunna marknadsföra våra produkter. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för det aktuella ändamålet går före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

För automatiserat beslutsfattande eller profilering

För att kunna utveckla våra produkter, tjänster och erbjudanden till dig kan vi på ett automatiskt sätt komma att samla in och analysera uppgifter om dig. Sådana uppgifter är ditt namn, födelsedatum, kön, kontaktuppgifter, kunduppgifter, IP-adress, operativsystem, information om den hård- och mjukvara du använder, webbläsarinställningar, tidzon, uppgifter relaterade till dina kontakter med oss, information om dina surfvanor, sök- och köphistorik, ordernummer, vilka varor du besökt eller lagt i vår varukorg, betalsätt och kontosaldo och om du har köpt din vara på kredit samt din övriga aktivitet på våra sidor, data som samlats in från cookies, sociala nätverk och vår sajt. Baserat på resultatet av denna analys av ditt användarbeteende (s.k. profilering) ger vi dig sedan automatiskt anpassad information i form av annonser och erbjudanden som vi tror du kommer uppfatta som intressanta och relevanta för dig. Det finns för närvarande inget automatiserat beslutsfattande eller profilering som skulle påverka dig juridiskt eller på annat sätt i betydande grad. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse av att kunna utveckla vår verksamhet och, så långt det är möjligt, för att inte störa dig i onödan och för att förse dig med material, inbjudningar och erbjudanden som matchar dina önskemål och behov. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för det aktuella ändamålet går före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

För statistik

Vi behandlar ditt kundnummer och andra referensnummer i syfte att göra statistiska sammanställningar. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är vårt berättigade intresse att föra statistik och därigenom utveckla vår verksamhet. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går därför före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

För hantering av reklamationer, returer m.m.

Vi behandlar namn, adress, mobil- och telefonnummer, e-postadress och köphistorik i syfte att kunna sköta din eventuella begäran om att returnera produkter eller ta i anspråk dina rättigheter som konsument att göra gällande fel- och dröjsmålsmålsansvar gentemot oss. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra rättsliga förpliktelser som åvilar oss enligt konsumentlagstiftningen.

För bokföring

Vi behandlar uppgifter om den transaktion som skett mellan dig och Jotex för bokföringsändamål. Vi behandlar uppgifter om köpet, namn, adress, mobil- och telefonnummer och e-postadress. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar oss.

Till vem lämnar vi vidare personuppgifterna och var behandlar vi dem geografiskt?

Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till och behandlas av bolag som ingår i Ellos Group-koncernen.

Jotex kan även komma att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Som exempel på tredje parter till vilka vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter kan nämnas speditörer i samband med leverans av varor, mediebyråer för distribution av nyhetsbrev, för hantering av juridiska frågor i vår verksamhet. Om du gör ett köp på kredit kan vi även komma att lämna ut dina personuppgifter till Resurs Bank AB. Samtliga dessa aktörer är självständigt ansvariga för sin behandling av dina personuppgifter.

Jotex kan komma att lämna ut dina personuppgifter till tjänsteleverantörer och samarbetspartners som behandlar personuppgifter för vår räkning, så kallade personuppgiftsbiträden. Vi har avtal med våra personuppgiftsbiträden som säkerställer att de behandlar dina personuppgifter i enlighet med denna personuppgiftspolicy och våra instruktioner.

Jotex kan komma att lämna ut dina personuppgifter till myndigheter som kräver att Ellos lämnar ut sådana personuppgifter. Jotex kan även komma att lämna ut dina personuppgifter för att tillåta en fusion, ett förvärv eller en försäljning av alla, eller delar av, Jotex tillgångar.

Jotex behandlar, som huvudregel, dina personuppgifter endast inom EU och EES. Skulle personuppgifter behandlas utanför EU och EES, säkerställer vi att dina uppgifter skyddas på ett likvärdigt sätt som om de hade behandlats inom EU/EES genom standardavtalsklausuler som vi har ingått med dessa aktörer eller andra lämpliga säkerhetsåtgärder. En kopia på standardavtalsklausulerna hittar du här.

Hur länge behandlar vi personuppgifterna?

Vi behandlar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt för de ändamål som uppgifterna lämnades eller samlades in. Samma personuppgift kan lagras på flera olika ställen för olika ändamål. Detta kan innebära att en uppgift som har tagits bort ur ett system för att den inte längre är nödvändig för det ändamålet, kan finnas kvar i ett annat system för ett annat ändamål där personuppgiften fortfarande behövs.

Personuppgifter som vi behandlar för kundservice och för att administrera ditt kundförhållande behandlas under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig eller så länge vi har ett berättigat intresse av att behandla uppgifterna. Inspelade samtal med dig behandlas i tre månader.

Personuppgifter som vi behandlar för att möjliggöra kreditgivning behandlas under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig.

Personuppgifter som vi behandlar för marknadsföring i form av nyhetsbrev och ”push-meddelanden” behandlas till dess att du återkallar ditt samtycke, avregistrerar dig eller på annat sätt ber oss att sluta kontakta dig. I samband med detta kommer vi även, i den utsträckning som det är möjligt, att radera de personuppgifter som vi behandlar om dig relaterade till automatiserat beslutsfattande och/eller profilering. Personuppgifter som vi behandlar för annan marknadsföring än nyhetsbrev och ”push-meddelanden” behandlas under kundförhållandet och ett år därefter.

Personuppgifter som vi behandlar för att föra statistik behandlas fram till dess att aktuellt bokföringsmaterial har raderats, närmare bestämt i sju år.

Personuppgifter som vi behandlar för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser gentemot dig, t.ex. uppfylla garanti-, reklamations- eller ångerrättsåtaganden, behandlas under den tid som vi enligt lag har dessa rättsliga förpliktelser.

Personuppgifter som vi behandlar för bokföringsändamål behandlas i sju år i enlighet med gällande bokföringslagstiftning.

Dina personuppgifter kan komma att sparas längre än vad som meddelats ovan om det behövs för att följa lagkrav, förordning eller myndighetsbeslut.

Dina rättigheter

När vi behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter enligt lag. Observera att utövandet av dessa rättigheter är föremål för vissa krav och villkor som närmare anges i lag (EU:s dataskyddsförordning).

Rätt till information, tillgång, rättelse, radering, begränsning m.m.

Du har rätt att, utan kostnad, skriftligen begära att få information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig. Du kan när som helst begära rättelser av felaktiga uppgifter och du kan också ha rätt att be oss radera de personuppgifter vi har registrerade om dig samt begära att vi ger dig en kopia av dina personuppgifter.

Du kan också ha rätt att begära att behandlingen begränsas. Rätt till begränsning kan du exempelvis ha om du har invänt mot vår behandling av dina personuppgifter eller om du har begärt rättelse och du vill begränsa vår användning under tiden vi kontrollerar om personuppgifterna är korrekta.

Om du inte har grund för din begäran eller om din begäran är orimlig, t.ex. om du begär utdrag eller radering ofta och med korta intervaller emellan, har vi rätt att vägra att gå din begäran tillmötes alternativt ta ut en avgift som täcker de administrativa kostnader din begäran medför.

Rätt till dataportabilitet

Du kan ha rätt att få ut de personuppgifter som rör dig och som du har tillhandahållit oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och ha rätt att överföra dessa personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.

Rätt till invändningar

Du har rätt att invända mot behandling av personuppgifter som grundar sig på våra berättigade intressen. Vi får då inte längre behandla personuppgifterna såvida vi inte kan visa tvingande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter eller om det sker för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.

Du kan när som helst invända mot att dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring eller profilering för sådana ändamål. Vi kommer då att upphöra med behandling av dina personuppgifter för detta/dessa ändamål samt ta bort personuppgifterna, förutsatt att vi inte behöver fortsätta behandla dem för något annat ändamål i enlighet med denna personuppgiftspolicy.

Rätt att lämna in klagomål

Om du är missnöjd med hur vi behandlat dina personuppgifter kan du också kontakta oss på våra kontaktuppgifter enligt punkten 7 nedan. Du har även rätt att ge in ett klagomål avseende vår personuppgiftsbehandling till:

Integritetsskyddsmyndigheten
Box 8114
104 20 Stockholm
imy@imy.se

Om ditt klagomål endast relaterar till ett företag i annat medlemsland i EU har du rätt att lämna in ditt klagomål till berörd datamyndighet i detta land. Här är en lista över datamyndigheter i andra länder.

Kontakta oss

Du kan kontakta oss på följande sätt:

via e-post customerservice@jotex.se
via telefon 033-22 50 22
genom att skriva brev till Ellos Group Sweden AB, Box 961, 501 10 Borås